2009/05/11

Wokad oxfilé ( Sac Kavurma )


Mycket populär rätt i Turkiet. Tärnad oxfilé ( alt. nöt, kalvkött ) wokad tillsammans med stark turkisk paprika ( sivribiber ) lök och tomat. Jag använder inte mått när jag lagar mat, jag använder ögonmått. Här ska jag försöka ge receptet med mått.

Fransyska: är nötkött och passar bra till olika stekar och som grytbitar.

Oxfilé: Oxfilé anses vara en delikates i vilken form den än serveras. Oxfilé är köttet närmast ryggraden på insidan. Filén är den enda muskel som sitter på insidan av skelettet. Det gör att denna muskel arbetar mycket lite och det är förklaringen till köttets möra konsistens. Köttet är smakrikt och har en fetthalt på 4%.

Märgpipa/ Bog: är nötdjurets framben och en del av bröstkorgen. Köttet är smakrikt och har en fetthalt på ca 4%. Man styckar ut den del som kallas märgpipa ur bogen.

Wokad oxfilé

  • ca 1 kg oxfilé eller benfritt nötkött, t ex bog eller fransyska
  • 125 gr smör
  • 4 st stark turkisk paprika (sivribiber )
  • 2 st gul lök delad på mitten och skivad i fina skivor
  • 3 stora ( skalad och hackad ) tomat
  • 1 1/2 tsk timjan
  • salt och svartpeppar

Skär köttet i cirka 2 - 3 cm stora tärningar. Lägg köttet i wokpannan låt den få färg i låg värme. Lägg i smöret låt den smälta och få lite färg. Tillsätt därefter lök den ska få lite färg. Därefter lägger du i paprika ( sivribiber ) fräs ytterligare 3 min. Lägg i den skalade och hackade tomaten och timjan.Smaka av med salt och nymalen svartpeppar. Låt allting puttra i låg värme ca 12- 15 minuter.

På bilden här uppe ser man sivribiber, den finns i olika färger. Den ljus gröna, lite tjockare har en mild smak, den smala, mörk gröna har stark smak.

Man kan servera den här med ris och sallad om man vill. Men jag brukar lägga köttet i pitabröd och dricker ayran till.


1 kommentar: