2009/11/09

Blåbär Cupcakes ( Likapali cupcake )


En himmelsk cupcake som är utsökt god och är bra till fikat. Mina cupcakes blev lite förrr stora eftersom jag har en amerikansk muffinsform.Spritsningen av grädde blev inte så lyckad, jag får väl öva mer.Men goda var de! ...


Blåbär Cupcake ( ca 12 st )

CUPCAKE
100 g smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
1 citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
2 dl blåbär (frysta eller färska)

CRUMBLE
75 g kallt smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl strösocker



FROSTING
3 dl grädde
2 msk socker
1/2-1 tsk vaniljsocker
ca 1 dl blåbärs pureé (mixa blåbär med socker (mängd efter egen smak) till en pureé, sila sen så bara vätskan återstår)




CUPCAKE
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten. Rör lite slarvig ner blåbär i smeten utan att röra om mycket. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.Fyll till 2/3. Lämna några blåbär till garneringen.



CRUMBLE
Tärna smöret och nyp ihop med havregryn, vetemjöl och strösocker i en bunke. Strö mycket crumble på toppen av varje cupcake. Grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter (tills tandpetaren du sticker i mitten kommer ut torr). Låt svalna.
FROSTING
Blanda grädde, socker och vaniljsocker i en bunke och ställ i kylen i 30 min. Vispa sedan mjukt (men toppar ska ändå bildas). Rör i blåbärs pureén och vispa till en fast frosting. Spritsa över cupcaken och garnera med blåbär!



3 kommentarer:

  1. Jag bakade dessa till Linnéas födelsedag, fast utan den blåa toppingen (som inte fanns med i mitt recept). Den måste jag lägga till nästa gång, så blir det som en riktig bakelse. Såg mycket gott ut!
    /Tina

    SvaraRadera
  2. Mmm blåbärscupcakes! Så fina & sugen blir jag!

    Jag älskar att baka (har min egen bakarblogg) och cupcakes är ett av mina favoritbakverk! Så roligt att dekorera dem & de är ju så goda! :)

    SvaraRadera
  3. eftersom jag inte kan dekorera spritsa grädde och sånt brukar jag inte baka cupcakes alls, men övning ger färdighet så jag kanske ska börja baka sånt:) ska genast gå in och kolla i din blogg nu...

    SvaraRadera